================Our Recommendation================

A contemporary mystical Islamic philosopher offers clarification about common misconceptions of the Islamic concept of God.

Hulusi is an Islamic scholar whose writings mirror the mystical dimension of Islam known as Sufism, made well known in the U.S. through translations of the Sufi poet-theologian Rumi. But many who read the English translations of Rumi fail to realize the complexity of the system of spiritual thinking that Sufism represents. Hulusi explicates one of the most difficult concepts in mystical Islam--the notion that "Allah," commonly misunderstood in the West and even in parts of the Muslim world as "God," encompasses more than the word "God" can illuminate. Drawing upon his interpretations of the Quran, Islam's most sacred scripture, Hulusi claims that nowhere in Muhammad's transmission of the Quran is there the assertion that Allah is a god. Instead, Hulusi writes that Allah is "an infinite, unlimited, whole One, in which case...there is nothing in existence other than Him." The consequences of this assertion are that individual lives are fated by Allah, predestined to heaven or hell after physical death. The point of religion, writes the author, is to gain nondualistic awareness of Allah, which is realized through essential self-knowledge and the rejection of illusionary dualities in daily life. The author relies on short paragraphs to frame his beliefs and uses abstract language to describe consciousness, but the gist of these abstruse ideas is helpfully noted in bold throughout the book. One can only imagine the difficulty translator Atalay faced in converting the author's esoteric Turkish style into readable English. Yet it does read clearly as a kind of Sufi manifesto of faith. Get the Book NOW

=============================================================

Monday, August 19, 2013

استحباب التيمن في الأمور الشريفة المستطابة

استحباب التيمن في الأمور الشريفة المستطابة


عَنْ عَائِشَةَ رضي اللّه عَنْهَا قَالَتْ: ” كَاَن رَسُولُ اللّه صلى الله عليه وسلم يُعْجبُهُ التَيمُّن في تَنَعّلِهِ وَتَرَجُّلِهِ وَطُهُورِهِ وَفِي شَأنِهِ كُلهِ “.


غريب الحديث:


1- “يعجبه التيمن” : يفضل تقديم الأيمن على الأيسر. قال الصنعانى: كل فعل يحبه الله أو رسوله، فهو يدل على مشروعيته للشركة بين الإيجاب والندب.


 2- “في تنعله” : لبس نعله.


3- “وترجله” : تسريح شعر رأسه ولحيته بالمشط.


4- “وطهوره” : بضم الطاء، التطهر. ويشمل الوضوء والغسل وإزالة النجاسة.


5- “وفى شأنه كله” : من الأشياء المستطابة كهذه الأمثلة المذكورة. قال الشيخ تقي الدين: “(وفي شأنه كله): عام مخصوص بمثل دخول الخلاء والخروج من المسجد ونحوهما مما يبدأ فيه باليسار”.


المعنى الإجمالي:


من فضل أمهات المؤمنين رضي الله عهن، لاسيما الحافظة العالمة الصديقة بنت الصديق، أنهن روين للأمة من أفعال النبي صلى الله عليه وسلم  ، لاسيما الأفعال المنزلية، التي لا يطلع عليها غير أهل بيته، رَوَينَ علماً كثيراً.


فهنا “عائشة” تخبرنا عن عادة النبي صلى الله عليه وسلم المحببة إليه، وهى تقديم الأيمن في ليس نعله، ومشط شعره ، وتسريحه، وتطهره من الأحداث، وفى جميع أموره، التي من نوع ما ذكر، كلبس القميص والسراويل، والنوم، والأكل والشرب ونحو ذلك.


كل هذا من باب التفاؤل الحسن وتشـريف اليمين على اليسار.


وأما الأشياء المستقذرة فالأحسن أن تقدم فيها اليسار.


ولهذا نهى النبي صلى الله عليه وسلم عن الاستنجاء باليمين، ونهى عن مس الذكر باليمين، لأنها للطيبات، واليسار لما سوى ذلك.


ما يؤخذ من الحديث:


1- إن تقديم اليمين للأشياء الطيبة هو الأفضل شرعاً وعقلا وطِبُّا. قال النووي: “قاعدة الشرع المستمرة استحباب البداءة باليمين، في كل ما كان من باب التكريم والتزين وما كان بضدها استحب فيه التياسر”.


2- إن جعل اليسار للأشياء المستقذرة، هو الأليق شرعا وعقلا.


3- إن الشرع الشريف جاء لإصلاح الناس وتهذيبهم ووقايتهم من الأضرار.


4- أن الأفضل في تقديم الوضوء ميامن الأعضاء على مياسرها. قال النووي: “أجمع العلماء على أن تقديم اليمنى في الوضوء سنة، من خالفهما فاته الفضل وتم وضوءه”. قال في المغنى: “لا يعلم في عدم الوجوب خلاف”.











استحباب التيمن في الأمور الشريفة المستطابة

No comments:

Post a Comment